marți, 22 mai 2012

Forme fără fond

În anul 1868, Titu Maiorescu lansa celebra sintagmă ''forme fără fond''. Se referea atât la cultură cât şi la politică. Maiorescu vorbea acum circa un secol şi jumătate de imitarea valorilor fără o bază solidă, de discrepanţa dintre aparenţa şi esenţa instituţiilor democratice. Teoria formelor fără fond a fost continuată şi dezvoltată şi de Mihai Eminescu.
Eeeee, asta era pe atunci. Dar, din păcate, teoria este actuală, parcă e ruptă din prezentul nostru post-decembrist. În aproape orice domeniu, noi preluăm, imităm, copiem fără raţiune şi logică tot ce ni se pare nouă interesant. Sau ce ni se impune. În funcţie de interesele personale de moment. Iar politicienii sunt campioni la astfel de ''forme fără fond''. Un comunist cu faţa umană dorea să ne bage pe gât, la începutul anilor '90, sistemul suedez de asistenţă socială. Apoi s-a orientat spre japonezi, un popor atât de departe de noi ... şi nu numai ca distanţă. Am copiat de la americani şi occidentali produse şi branduri celebre. Le-am făcut harcea-parcea. Am înfiinţat Casa Naţională de Asigurări Sociale de Sănătate după model occidental. Acolo funcţionează, la noi se mişcă precum elefantul într-un magazin de porţelanuri. Am închis fabrici şi mine înainte de a stabili ceva concret referitor la sutele de mii de oameni rămaşi fără locuri de muncă. Am ''reformat'' economia de nenumărate ori, după modele diferite, până am ajuns aproape de faliment. Am desemnat prefecturile apolitice, după model franţuzesc, iar în scurt timp s-a dovedit a fi un talmeş-balmeş. Am întocmit o lege a educaţiei, cică modernă şi asemănătoare sistemelor occidentale de învăţământ. Iar totul e varză. Am modificat Constituţia în 2003, în conformitate cu integrarea în Uniunea Europeană iar primele controverse au apărut după circa un an. Am făcut o lege electorală amestecată în 2008 şi acum nu mai e bună. Mai nou, fierbinte chiar, am adoptat o nouă lege electorală, cică după modelul democraţiei britanice. I-auzi! Dacă se va vota la toamnă conform acesteia, cu siguranţă peste 4 ani vom avea altă lege. Desigur, după alt model democratic. Şi tot aşa...  Toată lumea spune că trebuie să învăţăm din greşelile istoriei, că trebuie să ne corectăm şi să nu repetăm greşelile înaintaşilor. Dar, dacă toată lumea e de acord (şi) cu această sintagmă, nimeni nu vrea să o şi respecte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu